אם נסתכל ברשימת התרופות של הסבא והסבתא שלנו, סביר מאוד להניח שניתקל גם בכדורי שינה מסוגים שונים. לא מעט מבוגרים עושים בהם שימוש כדי שיוכלו להירדם אבל לא רק, גם צעירים שמתקשים להירדם מסיבות שונות עשויים להצטרך אותם, והשימוש בהם הופך לנפוץ יותר ויותר עם השנים.

בישראל המצב הבטחוני המעורער כמעט תמיד בשל מלחמות ואירועים הוא עוד גורם לצורך בכדורי שינה, ופוסט טראומטיים, הלומי קרב ואחרים שמתקשים להירדם ולישון שינה רציפה עושים גם הם שימוש בכדורי שינה. הבעיה היא שהגמילה מהם עלולה להיות קשה ומורכבת הן בשל התלות הפיזית והן בשל התלות הנפשית בהם.

מי עוד נוטל כדורי שינה בנוסף למבוגרים ולפוסט טראומטיים?

כדורי שינה נרשמים בדרך כלל לאנשים הסובלים מבעיות שינה, כגון:
אינסומניה: קושי להירדם, להישאר ישן או שינה לא איכותית.
הפרעות שינה נוספות: הפרעות נשימה בשינה, תסמונת רגליים חסרות מנוחה ועוד.
כדורי שינה עשויים להיות פתרון יעיל לטווח קצר עבור אנשים הסובלים מבעיות שינה חמורות המשפיעות על תפקודם היומיומי.
עם זאת, חשוב לציין ששימוש בכדורי שינה לאורך זמן אינו מומלץ כלל.

למה התמכרות לכדורי שינה בעייתית?

שימוש ממושך בכדורי שינה עלול להוביל להתמכרות, הגורמת לתופעות לוואי רבות, ביניהן:

  • תלות פיזית - הגוף מתרגל לכדורים וזקוק להם כדי להירדם. זה אומר שלאחר שימוש בכדורים הללו תקופה מסויימת, הגוף לא יוכל להירדם בלעדיהם ו"ידרוש" אותם בכל פעם מחדש.
  • תסמיני גמילה: קשיי שינה קשים, חרדה, דיכאון ותסמינים אחרים - גמילה מכדורי שינה עלולה להיות בעלת תסמינים לא נעימים ויכולה להחריף את מצבו של המטופל עוד יותר מכיוון שללא הכדורים הללו הוא יחווה התקפי חרדה, קשיים משמעותיים בהירדמות ודיכאון עד כדי לקיחת כדורים שנוגדים אותו. התסמינים הללו עלולים ליצור מעגל אין סופי של רצון להיגמל, ניסיון, כישלון והופעת התסמינים הללו מה שיוביל בחזרה ללקיחת הכדורים על מנת להפסיק אותם. 
  • פגיעה בבריאות: פגיעה בזיכרון, בריכוז, בתפקוד המוטורי ועוד – עם המזן שימוש מוגבר בכדורי שינה נותן את אותותיו גם בכל מה שנוגע לזיכרון ולריכוז. 
  • הפרעות שינה מחמירות: שימוש ממושך עלול להחמיר את בעיות השינה, או במילים אחרות – מעגל אין סופי. 

צעדים לגמילה מכדורי שינה

גמילה מכדורי שינה צריכה להיות מבוקרת בליווי רופא. הנה כמה צעדים אפשריים:

  • הפחתה הדרגתית של המינון: הפחתה איטית של המינון לאורך זמן.
  • טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT): טיפול זה עוזר לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות הגורמים לבעיות שינה.
  • שיטות הרפיה: טכניקות כמו יוגה, מדיטציה ונשימות עמוקות יכולות לסייע בשיפור השינה ועם הזמן יכולות גם להיות תחליף לכדורי השינה וליצור הצלחות בהירדמויות.
  • הקפדה על היגיינת שינה: יצירת שגרת שינה בריאה, סביבה מתאימה לשינה, הימנעות מקפאין ואלכוהול לפני השינה שידועים כמגבירי ערנות ויכולים להפריע להירדמות. 

שיטת 12 הצעדים לגמילה מכדורי שינה

שיטת 12 הצעדים היא תוכנית טיפולית שפותחה על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים (AA) ונמצאה כיעילה עבור התמכרויות רבות, כולל התמכרות לכדורי שינה. התוכנית מתמקדת בטיפוח התפתחות רוחנית ומוסרית, תוך יצירת קהילה תומכת ועזרה הדדית בין אנשים המתמודדים עם אותה בעיה. יותר ויותר מטפלים ומרכזי גמילה עושים שימוש בשיטה זו והיא נחשבת היום לפופולארית במיוחד, שוב, בכל התמכרות שהיא ולאו דווקא בהתמכרות לכדורי שינה.

גמילה מכדורי שינה בעזרת 12 הצעדים

לעניינינו, שיטת 12 הצעדים יכולה להיות כלי יעיל לגמילה מכדורי שינה, תוך מתן תמיכה רגשית, הדרכה וחיבור לקהילה תומכת. חשוב לציין שגמילה מכדורי שינה צריכה להתבצע בליווי רופא, במיוחד במקרים של התמכרות קשה. שילוב בין תוכנית גמילה מקצועית לבין שיטת 12 הצעדים יכול להוביל לתוצאות מיטביות.

חשוב לזכור:

  • גמילה מכדורי שינה היא תהליך אישי ודורש זמן וסבלנות. אם אתם או מי מקרוביכם או מחבריכם צריך גמילה מכדורי שינה, חשוב להבין שזה ייקח זמן. 
  • חשוב להתייעץ עם רופא לפני תחילת הגמילה על מנת לקחת בחשבון את כל הבעיות הרפואיות והטיפולים התרופתיים. 
  • במקרים קשים ייתכן שתצטרכו להיעזר במרכז גמילה. כן, גם התמכרות לכדורי שינה יכולה להוביל לטיפולים ומענים אינטנסיביים יותר.

מה שחשוב הוא להיות אופטימי. יש היום טיפולים ופתרונות לכל דבר ולכל התמכרות ובכללם גם התמכרות לכדורי שינה ועם אנשי המקצוע הנכונים אפשר לחשוב לחיים רגילים ללא ההתמכרות.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *