תחת המונח הכללי של טיפול בהתמכרות לסמים דרים בכפיפה אחת תהליכי גמילה מסוגים שונים של התמכרויות, הנבדלות זו מזו בלא מעט היבטים. 

כך, לדוגמה, גמילה מסמים קשים עשויה להיות מאתגרת בשלב הראשון של הגמילה הפיזית הרבה יותר מאשר גמילה מסמים קלים.  מובן שכאשר מדובר על גמילה מסמים תופעות לוואי תלויות בין השאר בסוג החומר שאליו התמכרנו, בעוצמת וטיב האפקט שלו ועוד.

ובכל זאת, ישנם מכנים משותפים משמעותיים ביותר לכל התהליכים של גמילה מהתמכרויות בכלל (המחשה טובה לכך הוא טיפול בהתמכרות למין שיהיה דומה בהיבטים רבים לכל טיפול אחר בהתמכרות) ושל טיפול גמילה מסמים בפרט.

שלבי הטיפול בהתמכרויות לסמים

גמילה מהתמכרות לכל סוגי הסמים – מסמים קשים, דרך תרופות מרשם ואלכוהול ועד סמים קלים – צפויה לכלול שלושה שלבים עיקריים:

  • גמילה פיזית מסמיםשלב זה יכול לארוך מספר שבועות ולכלול תסמיני גמילה כגון עייפות, עצבנות, הזעה מוגברת, השתוקקות לסם ועוד. שלב זה יהיה קשה יותר כשמדובר בגמילה מסמים קשים, ועם זאת יכול להתקיים גם בתהליכי גמילה מסמים קלים יותר.
  • התאוששות מההתמכרות – שלב זה יהיה ארוך יחסית ויכול להימשך גם כשנה. במהלכו נפתח את היכולת להתמיד בהימנעות מהסם ולנקוט בדרכי התמודדות בריאות יותר עם קשיים ומצוקות.
  • שיקום – שלב זה יכול לארוך מספר חודשים, ובו נשקם בהדרגה את חיינו במישור המשפחתי, הזוגי, החברתי, התעסוקתי ועוד.

עקרונות מנחים לטיפול בהתמכרויות לסמים

ישנם מספר עקרונות מנחים שיסייעו לנו בכל תהליך גמילה מסמים שנעבור:

  • אנחנו לא לבד – אף אחד מאיתנו לא צריכה או צריך להתמודד לבד עם הקושי. חשוב שניעזר בבני משפחה, חברים קרובים ומסגרות תמיכה והשתייכות אחרות במסגרת ההתמודדות שלנו.
  • ליווי של גורם מקצועי – חשוב מאוד לקבל תמיכה והכוונה גם מאשת או איש מקצוע המוסמכים לכך. הליווי המקצועי הוא רכיב קריטי בדרך שלנו להחלמה.

מחויבות היא המפתח – ברגע שהכרנו בבעיה והחלטנו לשנותה, כבר עשינו צעד משמעותי בדרך לריפוי. מחויבות להתמיד לכל אורך הדרך, וגם כשנמעד לקום בחזרה ולהמשיך, היא המפתח לקבל את חיינו בחזרה.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *