התמכרות לסמים היא בעיה חמורה הפוגעת באנשים מכל הגילאים ומרקעים חברתיים-כלכליים שונים. מרכזי גמילה מסמים מציעים תוכניות טיפול ותמיכה לאנשים המתמודדים עם התמכרות לסמים, ומסייעים להם לחזור לחיים בריאים ופרודוקטיביים.

מי הם אלו המתמכרים לסמים?

אנשים מכל הגילאים, המינים והרקעים החברתיים-כלכליים עלולים להתמכר לסמים. גורמים רבים תורמים להתפתחות התמכרות, ביניהם:

  • גנטיקה: נטייה גנטית עלולה להגביר את הסיכון להתמכרות. זה נשמע מופרך אבל מחקרים מדברים על סיכויי ההתמכרות ונטייה גנטית וכן, יש בהחלט קשר בין השניים
  • גורמים סביבתיים: לחץ חברתי, גישה לסמים, טראומות ילדות ועוד – דוגמא טובה לכך היא בני נוער שלא פעם מתחילים שימוש בסמים על מנת להיות מקובלים חברתית או בשביל לרצות אחרים. כך גם טראומות שונות ובישראל לצערינו יש לא מעט נפגעי טראומה בשל המצב הבטחוני כבר שנים ארוכות ובטח אחרי ה-7 באוקטובר כמו גם הלומי קרב ופגועי נפש רבים. 
  • מחלות נפש: אנשים הסובלים מדיכאון, חרדה או הפרעות נפשיות אחרות עלולים לפנות לסמים כדרך להתמודדות. הסמים משכיחים מהם את צרות היום גם אם לכמה שעות והתחושה הזו לכשעצמה עשויה להיות ממכרת.

על אילו סמים מדובר כשמדברים על התמכרויות לסמים?

התמכרות יכולה להתפתח לכל סוג של סם, כולל:

  • סמים קשים: הרואין, קוקאין, אקסטזי ועוד.
  • סמים קלים: מריחואנה, חשיש ועוד.
  • תרופות מרשם: משככי כאבים, תרופות הרגעה ותרופות נוגדות דיכאון.
  • אלכוהול: למרות שאינו נחשב לסם פורמלי, אלכוהול הוא גורם משמעותי להתמכרות ובעיות בריאות רבות.

לאלו גילאים התמכרות לסמים רלוונטית?

התמכרות לסמים יכולה להתחיל בכל גיל, אך נפוצה יותר אצל בני נוער וצעירים. נתונים מראים כי שימוש וניסוי ראשון בסמים נפוץ בגילאי 12-17. אין ספק שככל שעולים על הבעיה בגיל מוקדם יותר וככל שמתחילים טיפול בשלב מוקדם יותר כך הסיכוי לצאת מזה עולים. לכן חשובה תשומת הלב של ההורים כמו גם של רשויות הרווחה כשמדובר בילדים ובבני נוער.

הקשר בין טראומה ושימוש בסמים

טראומות ילדות, התעללות פיזית או נפשית, אובדן של אדם קרוב, ועוד, עלולים להוביל לפגיעות רגשיות ונפשיות קשות. אנשים שחוו טראומה עלולים לפנות לסמים כדרך להתמודדות עם הכאב, הרגשות הקשים והזיכרונות הטראומטיים. בזמן השימוש בסם הם בורחים לזמן מה מהצרות שפוקדות אותם וחיים בעולם אחר, עולם נעים יותר וקל יותר מבחינת וההתמכרות היא לא רק פיזית לחומר אלא גם לתחושת האסקפיזם.

עליית השימוש בסמים בקרב הלומי קרב

חיילים וותיקים שחוו טראומות במהלך שירותם הצבאי עלולים להיות בסיכון גבוה יותר להתמכרות לסמים. לחץ פוסט-טראומטי (PTSD), סיוטים, וקשיי הסתגלות לחיים האזרחיים עלולים להוביל לשימוש בסמים כדרך להתמודדות.

מה עושים במרכזי גמילה ובאילו שיטות מטפלים בהם?

מרכזי גמילה מסמים מציעים מגוון תוכניות טיפול ותמיכה לאנשים המתמודדים עם התמכרות לסמים. תוכניות אלו עשויות לכלול:

  • גמילה פיזית: תהליך של הפסקת השימוש בסמים תוך פיקוח רפואי, תוך הקלה על תסמיני הגמילה. תהליך כזה צריך במקרים רבים להתבצע בתוך מרכז הגמילה כדי שניתן יהיה להתמודד בזמן אחת עם תופעות שיכולות להיות גם תופעות קשות של הגמילה. 
  • טיפול פסיכולוגי: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), טיפול פסיכודינמי, טיפול קבוצתי ועוד. טיפול כזה מסייע לנגמלים וגורם להם לחוש שהם לא לבד, שיש עוד אנשים שמתמודדים עם אותה צרה מה שמקל על הגמילה. 
  • חינוך והדרכה: סדנאות מידע בנושא התמכרות, מיומנויות חיים, מניעת הישנות ועוד. הסדנאות הללו מכינות למעשה את הנגמלים ליום שאחרי מכיוון שהם לא יהיו תחת טיפול ופיקוח לכל חייהם. 
  • תמיכה משפחתית: הדרכת בני המשפחה על התמכרות ועל דרכי התמודדות. מדובר על מרכיב חשוב ביותר בהתמודדות עם סמים ואם גמילה מהם. מרכזי גמילה מסמים מערבים גורמים במשפחה על מנת שיוכלו לסייע בכדי שניתן יהיה להגיע למטרה. 
  • שילוב טיפולים משלימים: טיפולי אמנות, מוזיקה, יוגה, רפואה סינית ואחרים. טיפולים כאלו מחזקים את הגוף ואת הנפש ושניהם נצרכים בעת התמודדות על סמים וגמילה מהם.

 

בסופו של דבר, יש סיבה להיות אופטימיים. מרכזי גמילה מסמים מדווחים על אחוזי הצלחה לא מבוטלים כך שרבים רבים יוצאים בזכותם לחיים נקיים מסמים, וחלק אף הופכים להיות מדריכים שמסייעים לאחרים להתמודד. לכל אחד יש תקווה על הליווי והטיפול הנכונים. 

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *