גמילה מתרופות מרשם צריכה להיעשות תחת הדרכה ופיקוח של איש מקצוע מוסמך, בדרך כלל רופא או איש מקצוע אחר בעולם הרפואה. הפסקה פתאומית של תרופות מרשם עלולה להוביל לתסמיני גמילה קשים ועלולה להחמיר את המצב הבסיסי.

בכדי להבטיח תהליך בריא ואיכותי, הליך גמילה מכדורי מרשם חייב להתבצע באופן הדרגתי ולהיות מלווה על ידי אנשי מקצוע. 

גמילה מכדורי מרשם– שלבי התהליך

לפני שמתחילים בהליך גמילה מכדורי מרשם וכחלק מכך אולי מטמיעים שינויים במינון צריכת הכדורים. קיימת חשיבות גבוהה להיוועץ באיש מקצוע רפואי.
כדאי להעלות את הסיבות, השינויים המבוקשים והמטרות ולפעול בהתבסס על אותו הייעוץ.
אותו רופא אמור לבצע הערכה של מצב הבריאות הנפשי, לסקור את ההיסטוריה הרפואית ולקחת בחשבון את כל אותם נתונים בעת הכנת תוכנית הגמילה.

במקרים רבים הליך הגמילה יתבצע בהדרגה, כאשר הקצב תלוי בסוג התרופה, במינון, במצב המטופל ובגורמים נוספים.
לכל אורך התהליך, איש המקצוע אמור לבצע מעקב אחרי הבריאות הנפשית והפיזית של המטופל, יהיה ער לתסמינים השונים וכמובן, יעניק פתרונות שונים להקלה על אותם התסמינים – אשר יכולים לבוא לידי ביטוי בסחרחורות, בחילות, חרדה, הפרעות שינה ועצבנות.

חשוב לציין שבכדי לעבור את הליך הגמילה בצורה הטובה ביותר, קיימת חשיבות גבוהה לשים דגש גם על שינוי הרגלים באורח החיים כמו: מעבר לתזונה בריאה יותר, פעילות גופנית ויישום שיטות שונות להפחתת מתחים. 

הדרך להצלחה

גמילה מכדורי מרשם בדומה לגמילה מחומרים אחרים, מצריך סבלנות, דבקות במטרה והימצאות בסביבה תומכת ומכילה.

לאורך כל התהליך קיימת חשיבות גבוהה לשמור על פתיחות עם הרופא ואנשי המקצוע אשר מלווים את תהליך הגמילה. יש להעלות ולשים דגש על כל תופעת לוואי או כל חשש אשר יכול לעלות במהלך התהליך. 

יש לקחת בחשבון שהליך זה עשוי להיות ארוך ומורכב מכיוון שלגוף לוקח זמן להתאזן -  תסמיני הגמילה והקשיים השונים יכולים ללוות את הנגמלים לאורך שבועות ארוכים.
יחד עם זאת, באמצעות קבלת תמיכה מתאימה, ליווי מקצועי והכלה מהסביבה הקרובה, התהליך יעבור בסופו של דבר בהצלחה. 

טיפול פסיכותרפי

כאמור, הגמילה היא תהליך פיזי ונפשי כאחד, שחשוב לעבור בליווי של אנשי מקצוע המוסמכים לכך. אחד ממקורות התמיכה האפקטיביים ביותר הוא טיפול פסיכותרפי שילווה אתכם בתהליך הגמילה. אלו כמה מהגישות הפסיכותרפיות הרלוונטיות:

  • CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) – גישה טיפולית יעילה במיוחד לטיפול ממוקד בדפוסים רגשיים ומחשבתיים לא בריאים, האחראים להתמכרות שלכם או מקשים עליכם להיגמל ממנה. 
  • DBT (טיפול דיאלקטי-התנהגותי) – סוג של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) שפותח במיוחד על מנת לסייע לאנשים הסובלים ממחשבות אובדניות להגיע לתובנות שיאפשרו להם לשנות ולרכוש שליטה בדפוסים הרגשיים, המחשבתיים וההתנהגותיים המסכנים אותם. 
  • טיפול משפחתי מערכתי – טיפול זה יעיל במיוחד לשיפור הדינמיקה המשפחתית בינכם לבין הקרובים לכם, לפתור מתחים וקשיים משמעותיים שבמרבית המקרים נוצרו עקב ההתמכרות, ולהפוך את משפחתכם לגורם תמיכה מיטיב, מכיל ועוטף שיסייע לכם לצלוח את הדרך המאתגרת להחלמה.

עזרים משלימים

לצד ליווי רופא ואיש מקצוע לאורך תהליך הגמילה, הן במהלכה והן בעקבותיה ניתן להיעזר בפעילויות נוספות שישפרו את בריאותכם, איכות חייכם וחוסנכם המנטלי. חשוב שתתייעצו תמיד עם איש מקצוע מוסמך בבואכם לשלב פעילות כזו או אחרת בתהליך, ולא תעשו זאת על דעת עצמכם בלבד.

אלו מספר גורמים משלימים שיכולים לסייע לכם בתהליך ההחלמה:

  • תזונה בריאה – תזונה בריאה ומאוזנת יותר, הכוללת ירקות, פירות, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים, יכולה לשפר את תחושתכם הגופנית ומצב רוחכם, להגביר את תחושת השליטה שלכם בגופכם ולתרום בכך לרווחתכם הכללית וגם לתהליך ההחלמה ולאחר מכן, לשמירה על ההישגים שעבדתם קשה כדי להגיע אליהם.
  • פעילות ספורטיבית – פעילות ספורטיבית מתונה כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים יכולה אף היא לשפר את מצב רוחכם ואת ההרגשה הכללית שלכם עם עצמכם ועם גופכם.
  • מדיטציה – תרגול יומי של מדיטציה בשיטת המיינדפולנס יכול לתרום לשלווה, לאיזון רגשי וליכולתכם לווסת רגשות ומחשבות הטורדים את מנוחתכם.
  • אמנות – לעתים תיעול הרגשות המורכבים לאפיקים יצירתיים (כגון ציור, פיסול, מוזיקה או כתיבה) יכול להעניק לכם תחושת שחרור ופורקן, לעזור לכם למצוא איזון רגשי גדול יותר וגם לחוות הנאה, סיפוק ומשמעות מעצם היצירה.

גמילה מתרופות מרשם בעת הנוכחית

התקופה הביטחונית הקשה שאנו נתונים בה בחודשים האחרונים גובה מחיר נפשי כבד מרבים מאיתנו. חיילים הסובלים מהלם קרב, מי שאיבדו בני משפחה וחברים בשבעה באוקטובר או במלחמה ונפגעי הלם וחרדה מסוגים שונים – כולם חשופים יותר לפגיעות נפשיות כאלו ואחרות. 

בתקופה המתאפיינת במספר גדול כל כך של טריגרים, אנו מועדים יותר להידרדר לדפוסי התמכרות שסבלנו מהם בעבר, או להתפרצות של דפוסים כאלו בפעם הראשונה. לכן חשוב שנהיה קשובים לעצמנו, נדע לבקש ולקבל תמיכה מהאנשים הקרובים אלינו, מאנשי מקצוע ומקבוצות השתייכות שונות, ונבחר לעשות את ההחלטה הקשה יותר אך המתגמלת בהרבה – לנתב את הקושי לאפיקים בונים ולא לתת לו להוציא את חיינו משליטה.

כיצד להתמודד עם המצב בהצלחה

יש מספר דרכי התמודדות עם המציאות העכשווית שיכולות לעזור באופן משמעותי לאלו מאיתנו שפיתחו או שעלולים לפתח התמכרות לכדורי מרשם מסוגים שונים:

  • הימנעות מצריכת חדשות מופרזת – חיבור לאקטואליה הוא צורך עבור רובנו, אולם לעתים עודף מידע, תוכן הכולל טריגרים בחדשות ובמדיה החברתית ועיסוק אובססיבי בטראומה הקולקטיבית שעברנו, עלולים לעורר חרדות ודיכאון ולגרום לנו מצוקה רגשית של ממש. חלקנו ינסה לשכך את אותה מצוקה או להקהות את התחושות הקשות באמצעות ההתמכרות. לכן חשוב שנהיה קשובים לעצמנו, נרגיש מתי זה פשוט יותר מדי בשבילנו ונגביל את צריכת האקטואליה שלנו בהתאם. 
  • ניתוב הקושי לאפיקים פרודוקטיביים – התנדבות למען משפחות החטופים, חקלאים בדרום או כל אפיק התנדבותי אחר שבאמצעותו נוכל לתרום לחברה ובעיקר לנפגעי השבעה באוקטובר באופן ממשי, יוכלו להביא לנו סיפוק ותחושת משמעות וערך, ולהוות תחליף רצוי להתנהגויות מאלחשות שרק יפגעו בנו רגשית ופיזית בטווח הארוך. 
  • פעילות גופנית ותזונה בריאה – התעמלות וספורט בריאים, כגון הליכות ושחייה או רכיבה על אופניים, לצד הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת, יתרמו גם לבריאותנו הנפשית וליציבותנו ויסייעו לנו לא לגלוש במדרון החלקלק והמסוכן של ההתמכרות. 
  • טיפול פסיכולוגי –  טיפול פסיכולוגי יכול להוות מקור תמיכה ודרך לאתר דפוסי התנהגות ומחשבה הפוגעים בנו ולשנותם, באופן שיחזק אותנו ויעניק לנו כלים להתמודדות.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *