ככל התמכרות, גם התמכרות לסמים בעלי אפקט מרחיק לכת על התודעה ו\או על מצב הרוח כרוכה בפיתוח מנגנוני תלות פסיכולוגיים ובהשפעה מזיקה על האדם המכור להם ועל סביבתו הקרובה.

אולם ההשפעה הכימית רבת העוצמה של סמים אלו על המוח מוסיפה עוד נדבכים להתמכרות, ההופכים את הגמילה לאתגר משמעותי יותר: תלות פיזיולוגית מוגברת, נזקים בריאותיים נלווים, הידרדרות נפשית וקוגניטיבית והתנהגות קיצונית ובלתי נשלטת.

בתקופה שבה רבים מאיתנו סובלים מטראומה על רקע ביטחוני, מהלם קרב, מחרדות ודחק משמעותיים עקב המלחמה או מחוויית שכול ואובדן של אנשים קרובים, קיים סיכון מוגבר לפנות לסמים במטרה לאלחש ולהקהות את הרגשות הקשים ולערפל את המחשבות המטרידות אותנו.

המחיר הוא כמובן פיתוח תלות הולכת וגוברת והשפעה הרסנית ההולכת ומחריפה אף היא על חיינו ועל חיי היקרים לנו ביותר.

הזמן הוא עכשיו

אם אנו מבינים שאנו או אדם הקרוב לנו סובלים מהתמכרות לסמים קשים, חשוב לא להשהות את קבלת ההחלטה להיגמל ואת ההתחלה האקטיבית בתהליך הגמילה. ככל שנחכה עוד, זה רק יהפוך ליותר קשה.

גמילה מהתמכרויות בכלל, ומסמים קשים בפרט, היא תהליך קשה. אולם המודעות והמחויבות לריפוי הן כבר חצי מהדרך.

הבחירה לפנות לליווי מקצועי שיעניק לנו כלים ותמיכה, ולהתמיד בתהליך גמילה אינטנסיבי אך קצר יחסית, תאפשר לנו להשתחרר די מהר מהתלות הפיזיולוגית שלנו בסם.

זה נעשה קל יותר בהמשך

אז מתחיל השלב הבא, שהוא שמירה על ההישגים שעבדנו קשה למענם ורכישת כלים שיסייעו לנו לא לגלוש במדרון החלקלק של ההתמכרות לסם בעתיד. לשם כך חשוב שנקבל ליווי אישי ומקצועי גם לאחר הגמילה הפיזית.

לאחר הגמילה, עיקר ההתמודדות הוא לפתח חוסן, מחויבות ויכולת לקבל את קשיי ואתגרי החיים כפי שהם, לשאת את הכאב ואת המצוקה מבלי לפנות לחומרים שישקיטו אותם זמנית ויאפשרו לנו לברוח מהם, ולהתמיד בכך באופן יציב ועקבי.

החדשות הטובות הן שבבואנו להתמודד עם החיים עצמם, נוכל להביט לאחור ולזכור בגאווה ובסיפוק שהקשה ביותר מאחורינו ושאנו חזקים הרבה יותר משהיינו יכולים לדמיין בעבר.

הטיפול בהתמכרות לסמים קשים

מגוון שיטות גמילה מסמים יכולות לסייע בטיפול בהתמכרות לסמים קשים, כאשר חשוב להיוועץ באשת או איש מקצוע כדי למצוא את השיטה המתאימה ביותר עבורך.

אלו כמה גישות טיפוליות בולטות שיכולות לעמוד בבסיס טיפול גמילה מסמים:

  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – בגישה טיפולית זו, הדגש הוא על תיקון דפוסים מחשבתיים והתנהגותיים העומדים בבסיס ההתמכרות והמונעים מאיתנו לחיות חיים מלאים, מספקים ומתפקדים כפי שהיינו רוצים לחיות. טיפול זה הוא ממוקד ולרוב מוגבל בזמן.
  • טיפול קבלה ומחויבות (ACT) – גישה טיפולית ממשפחת ה-CBT, המשלבת אף היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עם עקרונות של מיינדפולנס, בדגש על קבלת התחושות הקשות שההתמכרות באה לשכך במקום לנסות להעלים אותן, ומחויבות להתמיד במסע להפיכת האדם שאנו רוצים להיות החי חיים משמעותיים מבחינה ערכית, עבורנו ועבור היקרים לנו ביותר.
  • טיפול התנהגותי-דיאלקטי (DBT) – סוג טיפול זה משלב שיטות קוגניטיביות-התנהגותיות עם טכניקות אחרות, לדוגמה מדיטציית מיינדפולנס, ונחשב אפקטיבי במיוחד בלעזור למטופלת או למטופל לווסת את רגשותיהם.
  • טיפול קבוצתי – תהליך גמילה מסמים שבמהלכו הגענו לשלב הריפוי וההחלמה, מתאפיין תמיד בקשרים בינאישיים מיטיבים ומשמעותיים. טיפול קבוצתי עשוי להיות דרך מצוינת לחלוק חוויות וקשיים ולהעניק ולקבל תמיכה מחברים לדרך ולמסע. 
  • תוכניות 12 שלבים – תוכניות אלו כוללות מספר שלבים מובנים בדרך להחלמה, ביניהם קבלה, השלמה וקבלת עזרה מקהילה תומכת.
  • טיפול משולב עם סיוע תרופתי – בכל הנוגע לתהליך גמילה מסמים תופעות לוואי אינן דבר נדיר, ועל מנת להתמודד כיאות עם הפרעות שונות הכרוכות בתהליך, לעתים מומלץ לשלב בהתייעצות עם איש מקצוע טיפול תרופתי עם טכניקות אחרות מהסוג שהוזכר לעיל.
  • טיפול הוליסטי – גישות אלו ישלבו בין טכניקות קונבנציונליות לבין פרקטיקות אחרות התורמות לרוגע, ליציבות, לחוסן ולרווחה הכללית של המטופל, ובהן יוגה, מדיטציה, עיסוי, דיקור וייעוץ תזונתי.

כיום אנו זקוקים לתמיכה יותר מתמיד

התקופה הביטחונית הלא פשוטה שבה אנו מצויים גובה מחיר רגשי כבד מאיתנו, ועשויה גם לדרדר אותנו עמוק יותר להתמכרות. חשוב שנהיה מסוגלים לקבל עזרה ותמיכה מהקרובים אלינו ביותר ומאנשי מקצוע, כדי לקבל את חיינו בחזרה.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *