התמכרות היא מצב בו אדם מוצא את עצמו מפתח תלות בחומרים או בדפוסי פעולה מסוימים.
כיום, רשימת ההתמכרויות היא ארוכה וכוללת: התמכרות למין, לפורנו או אפילו למסכים. אבל גם היום, ההתמכרות הנפוצה ביותר נותרה התמכרות לאלכוהול ו/או סמים.
התמכרות לסמים, יכולה להתייחס להתמכרות לסמים קלים, התמכרות לסמים קשים או אפילו התמכרות לתרופות מרשם – כל עוד קיימת תלות באותם חומרים ממכרים מדובר בהתמכרות.
התמכרות לסמים באה לידי ביטוי בתלות רגשית ופסיכולוגית ובמקרים מסוימים גם בתלות גופנית.
חשוב לציין שלמרות שלעיתים יכול להיראות שאין דרך יציאה מ"לופ" ההתמכרות, עצם המודעות להתמכרות יכולה להוות צעד חשוב ומהותי בהליך טיפול בהתמכרות לסמים, אשר יוביל להחלמה מלאה.

איך מטפלים בהתמכרות לסמים?

טיפול בהתמכרות לסמים מהווה כתהליך רב שלבי, כאשר הגמילה הפיזית/ גופנית מהסמים יהווה רק כשלב ראשון והתחלתי במסע בדרך חזרה לחיים.
אותו אדם מכור לסמים, אמור לקבל תמיכה ומעטפת טיפולית מקיפה אשר תאפשר לו לצלוח את הליך הגמילה – על כל שלביו.
הליך גמילה מקיף אשר מותאם באופן פרטני לאותו אדם – בהתבסס על סוג הסם אליו הוא מכור, מצבו הפיזי, משך השימוש ופרמטרים נוספים, יאפשרו לו לחזור לחיים ולתפקד בצורה טובה בכל התחומים.
במסגרת הליך גמילה הוא אמור לקבל כלים אשר יאפשרו לו להתמודד עם מצבים מורכבים וקשיים שונים וזאת, מבלי לשוב ולמצוא מפלט בסמים.

חשיבותו של טיפול בהתמכרות לסמים

התמכרות לסמים עלולה להוביל לפגיעה משמעותית בכל תפקודי החיים – עצם ההתמכרות לסמים עלולה לפגוע בקשרים הבינאישיים, בעבודה, בזוגיות ובתחומי חיים אחרים.
כאמור, ככל שההתמכרות הולכת ומעמיקה הפגיעה תהיה יותר חמורה – וכאשר מדובר בהתמכרות לסמים קשים היא אף עלולה לסכן את חייו של המכור.
מהסיבה הזאת, קיימת חשיבות גבוהה לפנות לטיפול מקצועי, מקיף ואיכותי.
חשוב להבין שהטיפול טומן בחובו דרך ארוכה וששלב הגמילה הפיזית מסמים מהווה רק את הצעד הראשון בתהליך.
יש לקחת בחשבון שגם אחרי שהליך הגמילה יושלם, יש צורך בקבלת ליווי אישי ומקצועי לאורך זמן, כאשר ליווי זה יתווה באופן הדרגתי את הדרך חזרה לחיים.

גישות טיפוליות שונות

ישנן מגוון שיטות גמילה מסמים שניתן להתאים לכל מטופל בהתאם למצבו, צרכיו הייחודיים, טיב התמכרותו ועוד. 

אלו כמה מהגישות הטיפוליות העיקריות שיכולות להוות אבני יסוד של טיפול גמילה מסמים:

  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – טיפול ממוקד ומוגבל בזמן, המסייע למטופל בשינוי דפוסי מחשבה והתנהגות בלתי אדפטיביים, כלומר, כאלו הפוגעים ביכולתו להתמודד עם המציאות ובמקרה שלנו, העומדים בבסיס ההתמכרות. 
  • טיפול התנהגותי-דיאלקטי (DBT) – גישה טיפולית המשלבת טכניקות CBT עם מיינדפולנס, ומסייעת בוויסות רגשי ובקשרים בינאישיים. 
  • טיפול קבוצתי – מעגל תמיכה מיטיב הוא אחת הדרכים המשמעותיות ביותר לעבור בהצלחה תהליך גמילה מסמים ולשמר את התוצאות המשמעותיות שהגענו אליהן בעמל רב, בין אם מדובר על גמילה מסמים קשים, גמילה מכדורים פסיכיאטרים או גמילה מסמים קלים.
  • תוכניות 12 שלבים – גישה מובנית המתבססת על 12 שלבים בדרך להחלמה, אשר קבלה, השלמה וקבלת תמיכה מהקהילה הן כמה מהחשובים שבהן. 
  • טיפול בסיוע תרופתי – לעתים מומלץ לשלב טיפול תרופתי עם ייעוץ וטיפול התנהגותי, על מנת להתמודד עם הפרעות שונות הכרוכות בתהליך הגמילה. זאת, גם משום שכאשר מדובר על גמילה מסמים תופעות לוואי יכולות להיות חלק מהתהליך, וכדאי להתמודד איתן באופן הטוב והמקיף ביותר.
  • גישות הוליסטיות – טיפול הוליסטי יתמקד ברווחת המטופל ויכלול, בנוסף לשיטות שתוארו לעיל, גם טכניקות אחרות להרגעה, הרפיה וסיוע בוויסות רגשי וחושי, כגון מדיטציה (ובכלל זאת מיינדפולנס), עיסוי, דיקור, יוגה, פעילות גופנית וייעוץ תזונתי.

אילו שלבים יש לגמילה מסמים?

שלבי גמילה מסמים הם מספר שלבים שכל תהליך גמילה צפוי לכלול, אם כי אורכם ישתנה כמובן בין מטופל למטופל. 

שלושת השלבים העיקריים הם:

  1. גמילה פיזית מסמים השלב הראשון, שיימשך מספר שבועות ויכלול תסמיני גמילה שונים כגון עצבנות, עייפות, הזעה והשתוקקות לסם.
  2. ההתאוששות מההתמכרות שלב ארוך שיכול להימשך גם כשנה, והוא ההחלמה הנפשית מההתמכרות. 

השיקום חזרה לחיים מלאים ושיקום הדרגתי של כל תחומי חיינו השונים שנפגעו כתוצאה מההתמכרות. שלב חשוב זה יכול לארוך מספר חודשים וחשוב לעבור גם אותו בליווי ותמיכה של אשת או איש מקצוע.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *