המצב במדינה, טומן בחובו מורכבות וקושי ולא מעט אנשים אשר מתקשים להתמודד עם אותו הקושי, מוצאים את עצמם תרים אחר מפלט.
כך יוצא שחלק מאותם אנשים מוצאים את אותו ה"מפלט" באלכוהול. אבל.. בעוד שיש כאלה, אשר שולטים בשתייה ובכמויות ומסתפקים בכוס יין לפני השינה, יש גם כאלה אשר מאבדים שליטה.

במצב של שתייה בתדירות גבוהה והגעה למצבים של אובדן שליטה, קיימת חשיבות גבוהה לשקול טיפול גמילה מאלכוהול כמו גם טיפול בהתמכרות לסמים.

יש לקחת בחשבון שהליך גמילה מאלכוהול הוא הליך מורכב ולא פשוט, אשר מתבסס על מספר שלבים.
קיימת חשיבות גבוהה לבחור בתבונה את מסגרת טיפול הגמילה, על מנת להבטיח תוצאות מיטביות.

איך לזהות התמכרות לאלכוהול?

לפני שיוצאים למסע הגמילה, קיימת חשיבות גבוהה לזהות את ההתמכרות – וכאן חשוב להדגיש כי במקרה של אלכוהול, זה לא תמיד פשוט. בכל זאת... לא מעט אנשים שותים מעת לעת משקאות אלכוהוליים וזה לא בהכרח אומר שהם מכורים.

הדרך הטובה ביותר לזהות התמכרות נוגעת להבנה כיצד האלכוהול משפיע על אותו אדם – אם
האלכוהול גורם לאותו אדם לבעיות שונות כמו: פגיעה בתפוקה בעבודה, הזנחה של הילדים והמשפחה או אי עמידה במחויבויות, סיכוי גבוה שמדובר בבעיית שתייה.

מסע הגמילה

הליך הגמילה מאלכוהול מהווה למעשה מסע, בו לוקחים חלק הנגמל עצמו, אנשי המקצוע אשר מלווים אותו ובני המשפחה הקרובים שלו – קיימת חשיבות גבוהה שהנגמל יהיה עטוף ומוכל על ידי הסביבה שלו. המטרה של כל המשתתפים היא אחת: לסייע לנגמל להגיע להחלמה מלאה.

מסע הגמילה עצמו, על כל המורכבות שלו, מהווה רק את הצעד הראשון בדרך להחלמה מלאה.
כאשר, בפועל ההליך יתבסס על 3 שלבים עיקריים: שלב פיזי, שלב רגשי ושלב רוחני.
הליך הגמילה עצמו יכול להתקיים במוסד ייעודי או בבית – כאשר לרוב, הוא ילווה באנשי מקצוע אשר יספקו את הכלים הנדרשים לצליחת התהליך.

גם אחרי שתהליך הגמילה מושלם, המסע לא מסתיים, מכיוון שעכשיו הנגמל צריך לשוב ולהשתלב חזרה בחיים, בעבודה, בלימודים ובמסגרות אחרות.
באמצעות תמיכה צמודה ומתאימה, הוא יוכל להשיג את המטרה ובסופו של דבר לחזור לחיים אליהם הוא היה רגיל טרם ההתמכרות, או במידת הצורך, לבנות לעצמו חיים חדשים.

יצירת מעגל תמיכה מיטיב

כמו כל תהליך של גמילה מהתמכרויות בכלל, ושל טיפול גמילה מסמים בפרט, חשוב שגם טיפול גמילה מאלכוהול יתבסס על תמיכה, קבלה וליווי מצד אנשים הקרובים לנו – בני משפחה, חברים קרובים, אנשי מקצוע מוסמכים וקבוצות תמיכה. 

היכולת שלנו לקבל תמיכה היא לא פחות מחיונית כדי שנאיר את הנתיב האישי שלנו להחלמה ונוכל להתמיד בלצעוד בו אל החיים שאחרי ההתמכרות. חשוב לזכור שאנחנו אף פעם לא לבד.

גמילה מאלכוהול בעת הנוכחית

מאז השבעה באוקטובר, המצב הביטחוני הקשה מזמן לנו טריגרים לא מעטים שעלולים לאתגר את יכולתנו להישאר פיכחים או לעודד אותנו לצרוך אלכוהול באופן מוגבר בפעם הראשונה כאמצעי להתמודד, כביכול, עם חרדות ועם דיכאון. מדרון חלקלק זה עלול כמובן להביא להתמכרות. 

לכן חשוב מאוד שנהיה קשובים לעצמנו, נהיה ערים לחרדות ולקשיים המתעוררים בנו עקב המצב או לתחושות של אבל ואובדן על בני משפחה או חברים שאיבדנו, חרדות עקב טראומה או כל פגיעה אחרת, ולא נחשוש לבקש תמיכה מאלו הקרובים אלינו ביותר או מאנשי מקצוע המוסמכים לכך. 

קל אמנם להתפתות ולנסות לשכך, לאלחש או להקהות את החוויות הקשות באמצעות אלכוהול, אולם מדובר בחרב פיפיות שרק תפגע בנו, תחליש אותנו ותגביר את התחושות הקשות הללו בטווח הבינוני והארוך. לכן, גם אם זה לא קל, הרגע להתחיל בגמילה הוא תמיד עכשיו. אחר כך זה רק יהיה קשה יותר.

שיטות שונות לגמילה מאלכוהול

מגוון רחב של שיטות גמילה מסמים יוכלו לעזור לנו גם בהתמודדות עם התמכרות לאלכוהול.

אלו שתיים מהידועות שבהן:

  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – גישה טיפולית זו תשים דגש על טיפול ממוקד וקצר מועד, שבמסגרתו נזהה דפוסי רגש ומחשבה הגורמים לנו סבל ומעודדים התמכרות, ונשנה אותם באופן אקטיבי כדי לחיות חיים מלאים, משמעותיים ויציבים יותר. ישנן שיטות שונות, כמו ACT (טיפול קבלה ומחויבות) ו-DBT (טיפול דיאלקטי-התנהגותי) המשלבות CBT עם אלמנטים אחרים.
  • תוכניות 12 שלבים – תוכניות אלו יתבססו על קבלה, השלמה, קבלת תמיכה מקהילה ועוד, ויכללו שלבים קבועים במסגרת תהליך של התמודדות וגמילה.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *