גמילה מסמים כוללת שיטות וגישות שונות. המשותף בין כולן הוא המטרה: לעזור לאנשים להיגמל משימוש בסמים ולהשיג החלמה מתמשכת. ההבדלים באים לידי ביטוי בהתאמת השיטה לסוג הסמים – כאשר לרוב, נהוג להבדיל בין התמכרות לסמים קלים לבין התמכרות לסמים קלים. .
הבדל נוסף בא לידי ביטוי בהליך הטיפולי ובהסמכה של איש המקצוע אשר ינהל וילווה את התהליך.
כאן חשוב להדגיש, כי שיטות הגמילה היעילות ביותר מסמים משלבות לרוב התערבויות רפואיות, פסיכולוגיות והתנהגותיות המותאמות לצרכיו הייחודיים של הנגמל.

גמילה מסמים קלים מול גמילה מול סמים קשים

על הקטגוריה של סמים קלים ניתן למנות סמים על בסיס צמחים כמו: חשיש, קנאביס ומריחואנה. אנשים רבים, מאמינים כי אין צורך בגמילה מסמים קלים, מכיוון שהם אינם מתמכרים. יחד עם זאת, ישנו אחוז מסוים אשר התפקוד היומיומי והחיים שלהם בכלל, נפגעים כתוצאה מההתמכרות לסמים קלים.
כאשר מדברים על סמים קשים, הרשימה כוללת סמים כמו: אופיום, הרואין, קוקאין, אקסטזי, LSD והרשימה עוד ארוכה. חשוב לציין שכל אחד מסוגי הסמים הללו, מצריך תוכנית גמילה פרטנית, בהתאם להשפעה של אותו הסם. הליך גמילה זה כולל שלבים מסודרים, אשר כל אחד מהם מלווה באנשי המקצוע המתאימים.

שיטות הגמילה הנפוצות

ישנן מספר שיטות טיפול בהתמכרות לסמים אשר נחשבות לנפוצות ובין היתר:

  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – שיטה המתמקדת בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות לא בריאים.
  • טיפול התנהגותי דיאלקטי (DBT) – שיטה המשלבת טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות עם מיינדפולנס כדי להתמודד עם ויסות רגשי ויעילות בין אישית.
  • טיפול קבוצתי - מפגשי טיפול קבוצתי מספקים סביבה תומכת בה אנשים יכולים לחלוק את חוויותיהם, לקבל משוב וללמוד אחד מהשני.
  • תוכניות 12 שלבים - תוכניות המתבססות אחר גישה מובנית בת 12 שלבים להחלמה. תוכניות אלו מדגישות קבלה, כניעה ותמיכה מקהילה.
  • טיפול בסיוע תרופתי - שיטה הכוללת שימוש בתרופות, לרוב בשילוב עם ייעוץ וטיפולים התנהגותיים, כדי לטפל בהפרעות בשימוש בסמים מסוגים מסוימים.
  • טיפולים הוליסטיים - גישות הוליסטיות אשר מתמקדות ברווחתו הכללית של הפרט. שיטות אלה יכולות לכלול יוגה, מדיטציה, דיקור, טיפול בעיסוי וייעוץ תזונתי.

ניהול חיים משמעותיים

מעבר לשיטות ספציפיות, ברור כי אחת הדרכים המשמעותיות לשמור על הישגי הגמילה ולהימנע מגלישה מחודשת במדרון החלקלק שהוביל להתמכרות, היא מציאת סיפוק, משמעות ומטרה בחיים ומחויבות לחיות באופן מלא, שלם ואמיתי ככל הניתן.

עבור אנשים מסוימים הדרך לכך עשויה להיות אימוץ השקפה או פרקטיקה רוחנית כזו או אחרת. עבור רבים, המפתח לכך הוא בראש ובראשונה התמקדות בחיי זוגיות ומשפחה ובאושרם של היקרים להם ביותר. גם מציאת אפיק יצירתי שניתן לתעל אליו באופן בונה רגשות קשים כמו זעם, כאב וחרדה יכולה להיות תרפויטית ולעזור לכם להעניק משמעות לקושי, במקום לתת לו להגדיר אתכם על דרך השלילה.

נפש בריאה בגוף בריא

מפתח נוסף לשמירה על איזון ובריאות נפשיים וחוסן מנטלי שיסייע לכם להתמיד בהימנעות מהשימוש בסם, הוא קיום אורח חיים ספורטיבי ושמירה על בריאות גופכם. אין צורך להתחיל לרוץ מרתונים או לעסוק בפיתוח גוף אינטנסיבי. מה שחשוב הוא להתמקד בפעילות גופנית שטוב לכם איתה, להתמיד בה ולהפוך אותה לחלק משגרת חייכם.

הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או ריצה של 5 ק"מ אחת ליומיים הן דוגמאות לפעילות ספורטיבית שאינה חייבת להיות מאומצת במיוחד, אך שתשפר הן את בריאותכם והן את המיקוד, הנחישות והמוטיבציה החיוניים כל כך לשמירה על אורח חיים חופשי מסמים.

רכיב משמעותי לא פחות בשמירה על אורח חיים בריא שישמור עליכם מאוזנים גם מבחינה רגשית וחופשיים מהתמכרויות, הוא התזונה. תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת ירקות, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים וממעטת באלכוהול, באוכל מטוגן, בחטיפים, בשתייה קלה ובממתקים תעזור לכם להשתחרר גם ממנגנוני תלות והתמכרות מתונים יותר – ולהישאר בדרך הנכונה.

חיבור אישי הוא המפתח

מחקרים הוכיחו בעבר שהחיבור האישי למטפל או המטפלת הוא הגורם המשמעותי ביותר בהצלחת טיפול, יותר מהדיסציפלינה הטיפולית שאליה הם משתייכים. בבואכם לבחור את מי שילווה אתכם בדרך המאתגרת והמשמעותית להחלמה, חשוב שתבחרו באשת או איש מקצוע קשובים, אמפתיים ובעלי ניסיון ויכולות מוכחות.

הזמן לצאת למסע שלכם להחזרת השליטה והחופש בחייכם הוא עכשיו. העתיד שלכם מתחיל כאן.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *