הליך גמילה מסמים הוא הליך מורכב, אשר אמור להתבסס על מספר שלבים מוסדרים – כאשר לכל אחד מהשלבים יש חשיבות והשפעה על הצלחת הליך הגמילה והשגת החלמה מלאה.
השלבים הספציפיים והאורך של כל אחד מהם יכולים להשתנות בהתאם לסוג הסם, היסטוריית השימוש של אותו האדם וגורמים נוספים.

היכרות מקדימה עם אותם השלבים, תסייע להיכנס לתהליך במוכנות גבוהה יותר ותעלה את הסיכויים להצלחת התהליך.

מהם שלבי גמילה מסמים?

השלב הראשון בהליך הגמילה מסמים יהיה הגמילה הפיזית, כאשר במקרים מסוימים נהוג לחלק את השלב הזה למספר תתי שלבים.
שלב זה יכול להימשך מספר שבועות והוא יהיה מלווה לרוב בתסמיני גמילה שונים כגון: עייפות, עצבנות, תשוקה לחומר, הזעה, חרדה ועוד.. חשוב ששלב זה יהיה מלווה באנשי מקצוע מעולם הרפואה.

השלב הבא הוא שלב ההתאוששות מההתמכרות, מדובר בשלב ארוך אשר יכול גם להימשך כשנה. חשוב שלאורך כל אותה התקופה הנגמל יהיה מלווה באנשי מקצוע ויקבל תמיכה מהקרובים והמשפחה. יש לקחת בחשבון, גם בשלב זה הנגמל יכול לחוות תסמינים שונים כמו: חוסר שקט, ריקנות ואפילו דיכאון.

השלב האחרון בתהליך הוא שלב השיקום אשר ייעודו לאפשר לנגמל לחזור לחיים ולשקם בהדרגתיות את כל תחומי החיים אשר נפגעו כתוצאה מההתמכרות לסמים. שלב זה יכול לארוך מספר חודשים וחשוב שגם הוא יתבצע עם ליווי מקצועי.

חשיבות הסבלנות והתמיכה

הליך גמילה מסמים טומן בחובו מורכבות גבוהה והוא דורש המון סבלנות ורצון הן מהנגמל והן מבני המשפחה והאנשים הקרובים אליו.

חשוב להבין שגם שאחרי שלב הגמילה הפיזית מסמים, הליך הגמילה עצמו עוד רחוק מלהסתיים וללא השלמת השלבים הנותרים, הסיכויים שאותו אדם יחזור לסמים יהיו יחסית גבוהים.

מהסיבה הזאת, חשוב להבין מבעוד מועד את הדרך המהווה חלק מהליך הגמילה, לקחת בחשבון את כל השלבים אשר מהווים חלק ממנה ולהבין, שבכדי להשיג החלמה מלאה יש לצלוח את כולם. אומנם הדרך עצמה יכולה לארוך חודשים ארוכים ולעיתים גם שנים, אבל זה ללא כל ספק מחיר ששווה לשלם כי התמורה היא החופש מהתלות בסמים.

שיפור הדינמיקה המשפחתית

לעתים קרובות, יצירת סביבה תומכת וסבלנית מהסוג שתואר לעיל אינה עניין של מה בכך, אלא דורשת מאמץ. מטבע הדברים, כאשר אנשים מתמודדים עם התמכרות לסמים, יחסיהם עם משפחתם וחבריהם הקרובים נוטים להיות מעורערים, קשים ומתוחים.

זו הסיבה לכך שישנה חשיבות מכרעת בליבון הקונפליקטים שנוצרו בינכם לבין היקרים לכם ביותר, על מנת לאפשר להם להתייצב לצידכם לאורך כל שלבי הגמילה ואף לאחר השיקום, לספק לכם מעטפת תומכת, אוהבת ומכילה ולעזור לכם לוודא שלעולם לא תגלשו שוב במדרון החלקלק שהוביל אתכם להתמכרות מלכתחילה.

פנייה לגורם מקצועי שילווה את בנות ובני המשפחה באופן טיפולי, יעזור להם לתקשר באופן כן, פתוח ובונה ולבטא כיצד הם מרגישים, וליצור ביחד דינמיקה משפחתית משופרת – טובה, רגועה, מכילה והדדית יותר – תסייע לבני משפחתכם להיות שם בשבילכם. התמיכה הזו יכולה להיות אחד המפתחות העיקריים להחלמה.

החיים שאחרי

ומה קורה לאחר שסיימתם את כל שלבי הגמילה?

האתגר העומד בפניכם כעת אינו להשתחרר מתלות בחומר מקהה רגשית ומערפל תודעתית כזה או אחר, אלא לחיות את החיים עצמם. 

על מנת לשמור על החוסן הפנימי שפיתחתם במאמץ רב ולהישאר חופשיים, מסופקים ובשליטה על חייכם, חשוב שתקפידו לנהל אורח חיים בריא ומאוזן – רגשית וגופנית כאחד. אלו מספר פעילויות שיכולות לעזור לכם לקיים שגרת חיים בריאה גם שנים לאחר שתחזרו לחיים 'רגילים':

  • ספורט – שמירה על כושר גופני באמצעות הליכות ארוכות, שחייה, רכיבה על אופניים וריצת 5 ק"מ בכל יומיים, למשל, תעשה פלאים למצב רוחכם, לתחושתכם הגופנית, לביטחונכם העצמכם ולמיקוד, הנחישות והמוטיבציה שלכם להתמיד בדרך הנכונה. 
  • מדיטציה – תרגול יומי של מדיטציה, למשל בשיטת המיינדפולנס, יוכל לסייע לכם להרפות ממתחים מיותרים, 'לנקות את הראש' ממחשבות ורגשות מטרידים ולקיים אורח חיים רגוע, בריא ומאוזן.
  • יצירה – תיעול רגשות קשים כמו זעם, מתח, חרדה ודיכאון לאפיקים יצירתיים יכול לשפר משמעותית את איכות חייכם. תוכלו להיעזר לשם כך במטפל\ת המתמחה בתרפיה באמנות, או פשוט לאמץ פעילויות אמנותיות מרגיעות שגורמות לכם להרגיש טוב – מציור ופיסול, דרך כתיבה ועד נגינה.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *