התמכרות לסקס, המכונה גם התמכרות מינית או התנהגות מינית כפייתית, היא מצב שבו אדם חווה דחף בלתי נשלט לעסוק בפעילות מינית, גם כאשר פעילות זו גורמת לו נזק. התמכרות זו יכולה להשפיע על כל תחומי החיים, כולל יחסים, עבודה, בריאות ופיננסים. היא לא סתם נקראת התמכרות. היא שולטת בכל פן בחייו של המכור והיא יכולה לגרום לו לא מעט נזקים ישירים ועקיפים.

השפעות התמכרות למין:

  • פגיעה ביחסים: התמכרות למין יכולה לפגוע קשות ביחסים עם בני זוג, חברים ובני משפחה. אדם מכור עלול להזניח את יקיריו, לשקר להם, לבגוד ולעשות מעשים שאם הוא לא היה מכור הוא לא היה עושה אותם. חשוב לציין שזה יכול להיות אדם נורמטיבי לגמרי, מישהו שחי חיים רגילים, עובד בעבודה רגילה, אדם מוסרי והגון. 
  • פגיעה בעבודה: התמכרות למין יכולה להוביל לירידה בתפוקה של העבודה, יכולה לגרום לו לפיטורין בגלל זה, לשקרים בעבודה ולפגיעה ביחסים עם שאר העובדים. 
  • פגיעה בבריאות: התמכרות למין יכולה להוביל להתנהגויות מיניות מסוכנות, כמו קיום יחסי מין לא מוגנים, שימוש בסמים ואלכוהול, והימורים. התנהגויות אלו עלולות להעמיד את האדם המכור בסיכון למחלות מין, HIV/AIDS ובעיות בריאותיות אחרות. בנוסף, ההתמכרות לסקס יכולה להוציא ממנו גם פן אלים שלא נראה ל]ני כן אצלו. 
  • פגיעה בפיננסים: התמכרות למין יכולה להוביל להוצאות כספיות מופרזות על פורנוגרפיה, שירותי מין, אתרי היכרויות ועוד. אדם מכור עלול להסתבך בחובות ואף לאבד את ביתו.

שיטות טיפול:

טיפול בהתמכרות למין יכול להיות בדרכים שונות וביניהן:

  • טיפול פסיכולוגי: טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לאדם המכור להבין את הגורמים להתמכרות שלו ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים.
  • קבוצות תמיכה: קבוצות תמיכה יכולות לספק לאדם המכור מקום בטוח לשתף את חוויותיו ולקבל תמיכה מאנשים אחרים הסובלים מהתמכרות דומה.
  • טיפול תרופתי: תרופות מסוימות, כמו נוגדי דיכאון ותרופות להפחתת חרדה, יכולות לסייע בהפחתת התסמינים של התמכרות למין.
  • תוכניות גמילה: קיימות תוכניות גמילה רבות להתמכרות למין, תוכניות אלו מציעות טיפול פסיכולוגי, קבוצות תמיכה ופעילויות נוספות המסייעות לאדם המכור להירפא מהתמכרותו.

שיטת 12 השלבים:

שיטת 12 השלבים היא תוכנית התאוששות פופולרית עבור אנשים הסובלים מהתמכרויות, כולל התמכרות למין. תוכנית זו פותחה על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים (AA) בשנות ה-30 של המאה הקודמת, אך היא מותאמת כיום גם לשלל התמכרויות.
שיטת 12 השלבים מבוססת על העיקרון שאדם אינו יכול להיגמל מהתמכרות בכוחות עצמו. התוכנית מציעה מסגרת תמיכה וחברות, ומאפשרת לאנשים המכורים לחלוק את חוויותיהם וללמוד זה מזה.

הנה חלק מאותם צעדים

  1. הכרה בחוסר האונים: להודות בכך שאין לנו שליטה על ההתמכרות ושאנחנו זקוקים לעזרה מבחוץ.
  2. אמונה בכוח עליון: למצוא מקור כוח וחוכמה שיעזור לנו בתהליך ההחלמה.
  3. החלטה להפקיד את רצוננו וחיינו בידי הכוח העליון.
  4. ביצוע חשבון נפש מוסרי: לבחון את התנהגותנו בעבר ולזהות את הפגמים שהובילו להתמכרות.
  5. הודאה בפגמים בפני אלוהים, עצמנו ואנשים אחרים.
  6. בקשת סליחה על ההתמכרות ועל מה שהיא גרמה לאחרים. עצם הבקשה יכול לעשות פלאים. 
  7. הבנה בפני מי צריך לבקש את הסליחה
  8. שחרור הכעס – מי שמכור לכל דבר שהוא בטח אם זה למשהו כמו מין, יש לא מעט כעס על עצמו ועל אחרים שאולי לדעתו הובילו אותו להתמכרות. מרכיב חשוב הוא שחרור אותו כעס.
  9. תרומה לחברה – תמיד יכולה לעשות טוב, בטח בהקשר של הרפייה מהתמכרות
  10. הפצת המסר שאפשר לעשות שלום עם עצמינו, אפשר להיפטר מהרגלים והתמכרויות ולהיות אנשים טובים יותר.
  11. ההבנה שצריך עזרה מאחרים. כשאין את ההבנה הזו וכשהמכור בטוח שהוא יכול להתגבר לבד על הבעיות שלו, אין אפשרות להתקדם.
  12. ההבנה למה גרמה ההתמכרות. זה צעד חשוב והוא לאו דווקא אחרון בסדר הדברים, אבל אין ספק שכשמבינים לעומק מה התוצא של ההתמכרות, קל יותר להיפטר ממנה.

אין ספק שמדובר על התמכרות שיכולה להיות קשה לגמילה קודם כל כי קשה להודות בה לעצמינו ובטח בפני אחרים בגלל הבושה הגדולה. אבל ברגע שהמכור מבין שהוא רק בן אדם, כשהוא מבין שגם אדם הגון יכול להתמכר גם לדברים כאלו, הדרך לפתרון כבר החלה.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *