סמים מסוגים שונים, טומנים בחובם פוטנציאל גבוה להתמכרות גם מהבחינה הגופנית וגם פסיכולוגית. אדם המכור לסמים ומבקש להיגמל, עתיד להיתקל בקושי משמעותי, מהסיבה שאותו החומר גורם לו להרגיש תלוי בהם.

כאשר מדברים על גמילה פיזית מסמים מתכוונים למעשה למעשה לתגובה הפיזיולוגיה והגופנית המתרחשות כאשר אדם מפסיק או מפחית את השימוש בסם אליו פיתח תלות.
מדובר לרוב, בשלב הראשון בהליך הגמילה, אשר אמור להתבסס על תוכנית גמילה פרטנית – אשר מותאמת על ידי מומחים עבור אותו האדם.

בהליך הכנת התוכנית נלקחים בחשבון פרמטרים כמו: סוג הסם אליו האדם מכור, מה גרם לאותו אדם להתמכר אל הסם, מצבו הפיזי של אותו האדם ופרמטרים נוספים.

אורך שלב הגמילה הפיזית מהסמים הינו שונה מאדם לאדם ומושפע מלא מעט פרמטרים.
במקרים רבים, שלב הגמילה הפיזית יתבצע במסגרת אשפוז - שם הנגמל יוכל לקבל מענה רפואי מהיר ואיכותי. 

גמילה פיזית מסמים - התסמינים

כאמור, תלות בסמים מתעוררת כאשר הגוף מתרגל לנוכחות של החומר. מצב זה מוביל לשינויים ברמות הנוירוטרנסמיטרים ובתפקוד הפיזיולוגי.

חשוב להבין כי כאשר הסם אינו בנמצא, הגוף מגיב, מה שגורם לרוב למגוון של תסמיני גמילה פיזיים.
חשוב לציין כי חומרת ומשך התסמינים הללו יכולה להשתנות בהתאם לגורמים כגון סוג הסם המדובר, משך ועוצמת השימוש ונתונים גופניים שונים.

תסמיני הגמילה מסמים יכולים לנוע בין קלים לחמורים (לדוגמה, בתהליך גמילה מהתמכרות לכדורי מרשם או גמילה מסמים קלים יכולים להופיע תסמינים קלים עד חמורים). בכל מקרה, ההמלצה היא לפנות לקבלת עזרה רפואית מקצועית מה שיאפשר את קבלת הטיפולים המתאימים, על מנת לנהל ולהתגבר על אותם הסימפטומים בצורה הטובה, היעילה והמהירה ביותר בניתן.

מה קורה בתום הגמילה הפיזית?

גמילה פיזית או גופנית מסמים מהווה רק את השלב הראשון וההתחלתי בהליך הגמילה. לאחר השלמת שלב הגמילה הפיזית עוברים לשלב השיקום הנפשי – כאשר, גם השלב הזה אמור להיות מלווה באנשי מקצוע המתאימים. לאחר מכן, הגמילה תעבור להיות בהיבט הרוחני וגם לאחר מכן, הנגמל יזדקק לתמיכה וליווי בדרך להחלמה מלאה.

כמובן, שגם לתמיכה של בני המשפחה והקרובים יש חשיבות והשפעה רבה על הליך הגמילה ולכן, חשוב שגם הם יהיו מעורבים בו. 

כיצד להימנע מלהתמכר שוב?

אם עברתם את הגמילה הפיזית והתגברתם על התלות הפסיכולוגית הכרוכה בה, הקשה מכול מאחוריכם. אולם כל אדם שהתמכר, פיזית או פסיכולוגית, לחומר או לפעילות כזו או אחרת, סובל מפגיעות מוגברת לשוב ולחדש את הדפוסים שהובילו להתמכרות מלכתחילה.

הדרך להימנע מכך מתחילה בהכרה בפגיעות הזו מצד אחד, ובהבנה שהבחירה האם להיענות לה או להימנע מכך נתונה אך ורק בידיכם. פיתוח החוסן הנפשי, המודעות והכלים ההתנהגותיים לשמירה על ההישגים שעבדתם קשה כל כך כדי להגיע אליהם, הוא מה שיאפשר לכם להמשיך ולחיות חיים יציבים, מאוזנים, מלאים וחופשיים מתלות בסמים.

לשם כך רצוי להיעזר בליווי אישי ומקצועי גם לאחר הגמילה הפיזית מהסם.

אילו סוגי טיפול מתאימים ישנם?

ישנם מספר סוגי טיפול שיסייעו לכם לשמור על עצמכם גם בהמשך ולשמר אורח חיים בריא וחוסן מפני התמכרות מחודשת:

  • CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) הוא טיפול ממוקד, קצר טווח לרוב ואפקטיבי במיוחד בזיהוי ובשינוי דפוסי מחשבה והתנהגות הפוגעים בחייכם ובמקרה זה, המקשים עליכם להתמודד עם אתגרי החיים מבלי לפנות לסמים והמעודדים התמכרות.
  • ACT (טיפול קבלה ומחויבות) אף הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. מה שייחודי לו הוא היותו ממוקד בנכונות לקבל את הקושי, הכאב והמצוקה כפי שהם, כשבאופן פרדוקסלי זו הדרך היחידה להפחיתם בטווח הארוך – ובמחויבות להתמיד בדרכי התמודדות עם החיים שיאפשרו לכם לחיות בהתאם לערכים שלכם ולהיות בני האדם שאתם רוצים להיות.

חשיבותם של מעגלי תמיכה

אחד הנדבכים החיוניים הן בתהליך הגמילה הפיזית מסמים והן בהתמדה ארוכת טווח בהימנעות משימוש בהם, הוא מעגל תמיכה מיטיב ומכיל של משפחה ו\או חברים קרובים. לעתים קרובות מתגלעים מתחים קשים בין האדם המכור לבין סביבתו הקרובה, ועם זאת הוא זקוק לה יותר מאי פעם כדי שיוכל לגייס את המשאבים הנחוצים לו כדי להיגמל וכדי להימנע מלהתמכר שוב בעתיד.

ליווי מקצועי מתאים יוכל לסייע בליבון המתחים הללו ובהפיכת הסביבה המשפחתית ו\או זו של החברים הקרובים לכזו שתספק לכם מעטפת תומכת ותסייע לכם בתהליך ההחלמה שיחזיר לכם את חייכם בחזרה.

יש לך שאלה?

השאירו את מספר הטלפון הנייד שלכם ונחזור אליכם לתיאום פגישה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *